e-learning

Jak dobrze wiecie, bo przecież korzystacie - swoje prace, prezentacje, ćwiczenia przesyłacie drogą mailową. I o ile samo przesyłanie poczty z załącznikami, nie stanowi problemu to już o pewnych zasadach obowiązujących w kontaktach zapominacie. Są pewne zasady, natury grzecznościowej, zwane NETYKIETĄ. A do wpisu tego skłoniły mnie niedawno otrzymane mailem prezentacje - nigdzie nie podpisane, adres mailowy również nie wskazujący od kogo ta praca przyszła. Adres mailowy typu: misiaczek123@buziaczek.pl - no właśnie :) :) :) 

Netykieta to swoisty kodeks internauty dotyczący zasad komunikowania się w sieci. Komunikując się "twarzą w twarz", nauczeni jesteśmy z domu, jak należy się zachowywać i często nam to wychodzi. W internecie nie widzimy "rozmówcy", ale zasady związane z uprzejmością, grzecznością, kulturą konwersacji, powinny też obowiązywać. Netykieta wymaga stosowania zasad poprawnej polszczyzny, włączając w to interpunkcję.

Są ogólne, nieakceptowalne zachowania w sieci:
1. Nie spamować - czyli nie zasypywać odbiorców dużą liczbą zbędnych, niepotrzebnych wiadomości, często o charakterze reklamowym.

2. Nie trollować - nie zamieszczać prowokacyjnych, nieprawdziwych treści w celu wywołania kłótni.
3. Nie wysyłać tych samych wiadomości w krótkim czasie (flooding).

  W przypadku poczty elektronicznej również stosujemy konkretne przepisy netykiety. 

     - pisanie w formacie tekstowym (nie HTML),
     - używanie opcji UDW (ukryte do wiadomości) przy wysyłaniu maili do większej grupy odbiorców,
     - nadawanie wiadomościom tytułów; przy czym tytuł powinien odnosić się do treści maila i być jak najbardziej zrozumiały,
     - przesyłanie dużych plików w linkach, a nie jako załącznik,
     - niewysyłanie łańcuszków szczęścia,
     - umieszczanie w stopce tylko niezbędnych danych (np. imię, nazwisko),

     - przestrzeganie zasad ortografii i interpunkcji,

     - stosowanie znaków diakrytycznych,
     - zwracanie się do odbiorcy z użyciem wielkiej litery (Cię, Tobie, Pana),
     - nienadużywanie wielkich liter (wielka litera w Internecie oznacza krzyk, np. NETYKIETA).

 

Traktując maila jako dokument formalny, przesyłając np. CV, list motywacyjny, trzeba w treści krótko się przedstawić oraz zaznaczyć, na jakie stanowisko aplikujemy (ważne szczególnie dla maturzystów).

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl