e-learning

Prędzej czy później, każdy z nas staje przed zadaniem związanym z przygotowaniem i realizacją imprezy urodzinowej, przyjęcia, wesela dla siebie lub dziecka. Możemy pójść na żywioł, ale po imprezie może się okazać, że koszt przerósł nasze możliwości finansowe. Kto już kiedyś coś przygotowywał, ten wie, że wcale nie jest to takie proste zadanie, prawda? Ciężko ustalić odpowiedni termin, wybrać posiłki, które każdemu przypadną do gustu, dopilnować, aby każdy bezpiecznie dojechał na miejsce spotkania, a i tak nie można dogodzić każdemu.

Z pomocą może przyjść wynajęty tzw. event manager (przy większych imprezach), albo możemy spróbować sobie poradzić samemu. Zapisy możemy na kartce, używając do obliczeń kalkulatora, lub możemy posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym. Raz przygotowany arkusz, może nam posłużyć przecież wielokrotnie, więc czas poświęcony w przygotowanie odpowiedniego arkusza, może nam zaoszczędzić cenny czas w przyszłości. Z drugiej strony, jeżeli zajmujemy się przygotowaniem imprez, taki arkusz może nam znacząco ułatwić (przyspieszyć) obsługę klienta. Więc do roboty.

Na początek, musimy mieć arkusz kalkulacyjny (excel, calc …). Możemy też posłużyć się arkuszami dostępnymi w internecie. W naszym przykładzie, posłużymy się arkuszem google. Kto jeszcze nie ma, musi założyć konto na google. Dodatkową korzyścią będzie dostęp do prostego edytora tekstu, programu do tworzenia prezentacji multimedialnych, 15GB miejsca w chmurze na swoje dane.

Każdy posiada już jakieś konta na różnych portalach, więc z założeniem kolejnego konta raczej nikt nie powinien mieć problemu.

Gdy już konto mamy założone i jesteśmy zalogowani, wybieramy w prawym górnym rogu aplikacje google, oraz dysk.

Następnym krokiem, tym razem wzrok kierujemy na lewą stronę ekranu, klikamy nowy i arkusz google. Otwieramy pusty, nowy arkusz.

Możemy przejść do zadania.

Załóżmy, że zgłosił się klient z życzeniem zorganizowania imprezy firmowej z okazji 25-lecia. W jej ramach, potrzebuje sali na spotkanie podsumowujące miniony okres, gdzie będzie zapewniony dostęp do rzutnika oraz w przerwie kawa i herbata oraz jakieś ciastka. W części wieczornej przewidziany jest bankiet: obiad, tort, przekąski i ciepłe posiłki w trakcie. Dodatkowo zapewniony wodzirej i dj lub zespół. Ponadto w przygotowaniach uwzględniamy okazjonalny wystrój sali. Impreza na 80 osób. Będzie to arkusz uproszczony, ale świadomie pomijam np. koszty przygotowania zaproszeń i ich dystrybucji. Pomijam też kalkulację gastronomiczną, tę przygotowywaliście na zajęciach zawodowych gastronomicznych. Nauka obejmuje posługiwanie się arkuszem google, wpisywanie tekstu, układanie formuł, zastosowanie wbudowanych funkcji.

Zaczynamy wpisywanie.

W powyższym arkuszu, w komórkach "kolorowych" wpisane są formuły, w komórkach "białych" wpisywane są dane. Poniżej prezentuję formuły i funkcje, jakie zostały wykorzystane w tym arkuszu (przy pewnym doswiadczeniu można posłużyć się innymi, tu jest przykład).

Jeżeli udało już się Wam zbudować arkusz, proszę przeprowadzić krótkie ćwiczenie - wartość obiadu ... zmienić na 15000zł. Zobaczmy, jaki nastąpił efekt w komórkach "kolorowych". Następnie proszę jeszcze raz obniżyć wartość posiłków, jednakt tym razem do 12000zł. Proszę teraz zobaczyć, jakie zmiany nastąpiły w obliczeniach.

Gdyby ktoś miał problemy ze zdefiniowaniem formuł, poniżej załączam materiały do pobrania i przećwiczenia.

Link do pobrania: kalkulacja_imprezy.zip          link do arkusza online: kalkulacja imprezy

Zadanie do samodzielnego wykonania

Wraz z przyjaciółmi planujecie wyjazd w góry na 5 dni (5 noclegów). Ekipa liczy 4 osoby. Przygotuj arkusz kalkulacyjny, za pomocą którego przygotujesz budżet wycieczki, uwzględniając poniższe dane:
1. koszt noclegu w schroniskach - 40zł/os. - w przypadku nocowania przez kolejne noce w tym samym schronisku, zastosuj rabat 5% dla tych noclegów. arkusz przygotuj dla wariantów: 3, 4 lub 5 schronisk
2. posiłki całodobowe w schroniskach - 65zł/os., jeżeli przygotowujemy śniadania we własnym zakresie, to koszt obiadokolacji 35zł/os., a przygotowanie śniadania 12zł/os.
3. koszt herbaty na szlaku - 8zł/os.
4. koszty przejazdu:
    - autobus rejsowy: 70zł/os. w jedną stronę
    - pociąg: 105zł/os. w jedną stronę
    - samochód własny: 780km w jedną stronę, spalanie 6,2l/100km, koszt litra paliwa - 4,80zł
5. 250zł - koszty nieprzewidziane
6. policz, jaki procent stanowią koszty nieprzewidziane w kosztach całkowitych
7. jaki będzie najmniejszy i największy koszt zorganizowania tej wycieczki.

Odpowiedzi (wraz z arkuszem) prześlij na belfer7@poczta.fm uwzględniając zasady netykiety związanej z wysyłaniem poczty e-mail

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl